I slutningen af 1990’erne var der flere år, hvor op mod 40 cyklister kom til skade eller mistede livet i en højresvingsulykke. Det var baggrunden for, at der i 2005 blev nedsat en Højresvingsgruppe, som skulle arbejde på at få nedbragt antallet af disse ulykker. I Højresvingsgruppen samarbejder bl.a. statslige myndigheder, transporterhvervet og interesseorganisationer.
Siden 2005 er der lavet en række analyser af højresvingsulykker, der blandt andet har betydet, at kommunerne har etableret flere sikre løsninger i kryds, og at der er blevet gennemført kampagner om spejlindstillinger på lastbiler, opmærksomhed på ’blinde vinkler’ og børns forhold til store køretøjer i trafikken. Desuden har der været fokus på at stille skærpede sikkerhedskrav til lastbiler og udføre kontroller af både spejle og køre-hviletidsregler for chauffører.
Som led i indsatserne udgav Havarikommissionen for Vejtrafikulykker i 2006 en rapport om højresvingsulykker. se rapporten: