Denne sides placering er:
HVU
Forside
Undersøgelser
Højresvingsulykker lastbil/cyklist
Sider
Default
Log på
Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.
Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du cookies.
Læs mere om cookies
Ønsker du at sige nej tak til cookies, klik her.
Vi bruger en cookie til at huske dit nej.
Tilgængelighedserklæring
Print
English
HVU
Undersøgelser
Valgt i øjeblikket
Ulykker med varebiler
Rapport og hovedbudskaber
Pressemateriale
Gode råd til varebilsførere
Anbefalinger til firmaerne
Øvrige anbefalinger
Hvorfor sker trafikulykkerne?
Pressemateriale
Frontalkollisioner
Elcykelulykker
Rapport og hovedbudskaber
Gode råd til elcyklister
Øvrige anbefalinger
Pressemateriale
Knallertulykker
Rapport og hovedbudskaber
Pressemateriale
Anbefalinger
Fiktive ulykker
Risikovillig kørsel
Traktorulykker
Pressemateriale
Rapport og hovedbudskaber
Anbefalinger
Fiktive ulykker
Syv gode råd
Ulykker med lastbiler
Rapport og folder
Hovedanbefalinger
Pressemateriale
Fiktive ulykker - rekonstruktion
Godt og dårligt udsyn
Ulykker om natten
Rapport og folder
Anbefalinger
Pressemateriale
Fiktive ulykker - rekonstruktion
Film - kørsel i mørke
Træthed på lange køreture
Ulykker med fodgængere
Publikationer
Pressemateriale
Sikkerhedsudstyr til børn i biler
Publikationer
Pressemateriale
Tælleundersøgelse
Ulykker med ældre bilister
Publikationer
Pressemateriale
Litteraturundersøgelse
Grove hastighedsovertrædelser
Publikationer
Pressemateriale
Mere om undersøgelsen
Eksempel på ulykke
Ulykker på landeveje
Publikationer
Pressemateriale
Årets bedste bogarbejde
Motorcykelulykker
Gode råd ved MC-sæsonens start
Publikationer
Pressemateriale
Supplerende materiale
Inspektion af MC-ruter
Krydsulykker - cykler og biler
Højresvingsulykker lastbil/cyklist
Indsatsen mod højresvingsulykker
Ulykker med store varebiler
Motorvejsulykker
Eneulykker med bilister under 25
Publikationer
Temarapporter
Tværanalyser
Hvorfor sker trafikulykkerne?
Risikovillig kørsel
Presse
Kontakt
Om os
Kommissorium
Kommissionsmedlemmer
Sekretariat/undersøgelseshold
Procedure for undersøgelser
Analysemetode - enkeltulykker
Usikkerhed ved analyserne
Årsrapporter
Til ulykkesimplicerede
Brug af cookies på hjemmesiden
Webtilgængelighed
Sådan forebygges
Varebilsulykker
Elcykelulykker
Knallertulykker
Traktorulykker
Lastbilulykker
Ulykker om natten
Fodgængerulykker
Ulykker med ældre bilister
Ulykker på landeveje
Motorcykelulykker
Cykelulykker i kryds
HVU
Forside
Undersøgelser
Højresvingsulykker lastbil/cyklist
Ulykker med varebiler
Rapport og hovedbudskaber
Pressemateriale
Gode råd til varebilsførere
Anbefalinger til firmaerne
Øvrige anbefalinger
Hvorfor sker trafikulykkerne?
Pressemateriale
Frontalkollisioner
Elcykelulykker
Rapport og hovedbudskaber
Gode råd til elcyklister
Øvrige anbefalinger
Pressemateriale
Knallertulykker
Rapport og hovedbudskaber
Pressemateriale
Anbefalinger
Fiktive ulykker
Risikovillig kørsel
Traktorulykker
Pressemateriale
Rapport og hovedbudskaber
Anbefalinger
Eksempel på indsats
Fiktive ulykker
Syv gode råd
Ulykker med lastbiler
Rapport og folder
Hovedanbefalinger
Pressemateriale
Fiktive ulykker - rekonstruktion
Godt og dårligt udsyn
Ulykker om natten
Rapport og folder
Anbefalinger
Pressemateriale
Fiktive ulykker - rekonstruktion
Film - kørsel i mørke
Træthed på lange køreture
Ulykker med fodgængere
Publikationer
Pressemateriale
Sikkerhedsudstyr til børn i biler
Publikationer
Pressemateriale
Tælleundersøgelse
Ulykker med ældre bilister
Publikationer
Pressemateriale
Litteraturundersøgelse
Grove hastighedsovertrædelser
Publikationer
Pressemateriale
Mere om undersøgelsen
Eksempel på ulykke
Ulykker på landeveje
Publikationer
Pressemateriale
Årets bedste bogarbejde
Motorcykelulykker
Gode råd ved MC-sæsonens start
Publikationer
Pressemateriale
Supplerende materiale
Inspektion af MC-ruter
Krydsulykker - cykler og biler
Højresvingsulykker lastbil/cyklist
Indsatsen mod højresvingsulykker
Ulykker med store varebiler
Motorvejsulykker
Eneulykker med bilister under 25
Højresvingsulykker lastbil/cyklist
Sideindhold
Havarikommissionen har i 2005 analyseret 25 ulykker mellem højresvingende lastbiler og ligeudkørende cyklister.
Der var 13 mandlige og 12 kvindelige cyklister involveret i ulykkerne. I alt ni cyklister blev dræbt i ulykkerne. Analysen viste blandt andet, at lastbilchaufførerne i alle ulykkerne havde mulighed for at have set cyklisterne, men at de ikke havde orienteret sig grundigt nok inden svinget.
Se rapporten
Ulykker mellem højresvingende lastbiler og ligeudkørende cyklister (2006)
Folder med gode råd
I forbindelse med offentliggørelsen af undersøgelsen udarbejdede Havarikommissionen en folder med gode råd til chauffører og cyklister.
Se folderen:
Folder med gode råd.pdf
Foranalyser
Som forberedelse til temaanalysen gennemførte Havarikommissionen en foranalyse af alle ulykker i 2004 med dræbte og tilskadekomne cyklister, hvor en højresvingende lastbil ramte en ligeudkørende cyklist. Ved foranalysen blev politirapporterne for de enkelte ulykker gennemlæst, og der blev suppleret med de ulykkesstatistiske oplysninger.
Se foranalyse (1) (pdf)
Som supplement til denne foranalyse udarbejdede kommissionen en kommenteret statistisk over politiregistrerede ulykker med dræbte og tilskadekomne cyklister, som blev påkørt af højresvingende lastbiler eller vogntog i perioden 2001-2005.
Se foranalyse (2) (pdf)
Se højresvingskampagne
Se materiale om højresvingsulykker på sikkertrafik.dk
Bestil rapporten
Du kan bestille rapporten i trykt form ved at sende en mail til
bsj@vd.dk
. Husk at skrive navnet på rapporten og din postadresse.